![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
HUOMIO!
Johtuen Suomen 1.7.2021 muuttuneesta arvonlisäverokäytännöstä EU:n alueella on tämän verkkokaupan toiminta keskeytetty toistaiseksi. Taustana se, että muuttunut käytäntö edellyttää huomattavia muutoksia verkkokaupan toimintaan. Toistaiseksi kaupan tilauspainikkeet toimivat, mutta kaikki tilaukset tullaan peruuttamaan välittömästi. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa ja toivomme, että tilanne saadaan ratkaistua mahdollisimman nopeasti.
Tämä ilmoitus koskee vain tätä verkkokauppaa, muut kanavat (hobbycenter.fi ja ilmailumuseot) toimivat itsenäisesti. NOTE!
Finland changed 1.7.2021 legislation regarding value added tax procedures within EU market. Due these considerable changes the operation of this webshop has been put to hold pending changes to webshop. For time being the ordering functions are functional, but all orders will be cancelled immediately. We are sorry for the inconvinience caused by these legislation changes.
This note applies only to this webshop (www.iwaru.fi/..), all other
channels (www.hobbycenter.fi and aviation museums) operate per their
procedures.
PIK-3c Kajava PIK-3c 'Kajava' on Olavi Roinisen johtama purjelentokonehanke, joka alkoi vuonna 1957. Pääsuunnittelijoina toimivat Olavi Roinisen ohella myös Urpo Pikkarainen ja Tuomo Tervo. Siiven rakenteet : Normali rima-kaarirakenne, molemminpuolinen torsiopäällystys, torsion muoto skaalassa. Rungon rakenteet : Vanerikaaret, rimarakenne, vaneriverhoilu. Kone on luonteeltaan helppo lentää, hidas ja vakaa. Ei tarkoitettu taitolentoon.
|
|
PIK-3c Kajava PIK-3c 'Kajava' is an sailplane which was designed by Olavi Roininen. Project started 1957. Head designers were Olavi Roininen, Urpo Pikkarainen and Tuomo Tervo. Fuselage construction
: lite-ply formers, longitudial ribs, plywood outer
shell. Wing
construction : normal
rib-struture, torsion. Plane is extremely easy, slow and
stable to fly.
This plane is not meant for aerobatics. |
Prototyypin rakennuskertomus täällä. Prototyypin rakennus vei n. 26 päivää. Ensilentokin on suoritettu, 7.5.2011 Räyskälässä osana Räyskälä Aerotow-tilaisuutta. Ensilento sujui varsin malliikkaasti, kaksi videota alla. Osa I on lyhyeksi leikattu versio ensilennosta, osa II on pidempi versio johon on sisällytetty myös lennon aikana liidokissa kuvattua videota. Kolmas video on kuvattu Wredeby Aerotow-tilaisuudessa 3.7.2011. | ![]() |
Prototype build log here. Buillding it took 26 days. Photographs below are from Model Expo 2011 at Helsinki where prototype was on display at IGG FInland stand. Maiden flight was done at Räyskälä aerotow event 7.5.2011. It went rather well. Below you will find two videos of event and one video from later events. |
Onko malli liian iso makuusi? Katso täältä pienempää Kajavaa. Tai sitten sisälennokkimallia samasta koneesta. Katso myös valokuvagallerioita. Lisäksi löytyy värimalleja. |
There is also
an indoor-glider here.
See also photo galleries.
Also available are colouring schemes. |
Tilattavat tuotteet (kaikki hinnat sis. alv 24%), kts. tilaaminen | Products that can be ordered (all prices include VAT 24%), see ordering | |
100
Pakettihinta : 597.00 EUR (Sisältää piirustukset, balsakaaret, vaneriset kaaret, alipainemuovattu kuomu, alumiiniset laskutelinetuet ja alumiinisen suksen suojuksen. Mukana ei ole levyjä ja rimoja, vain muotoonleikattuja osia) Huomioithan sen, että tämän lennokki on iso. Sen lennättäminen vaatii merkittävää kokemusta. Älä tilaa tätä lennokkia ellet ole onnistuneesti rakentanut ja lennättänyt vastaavia koneita. |
|
100
Package price : 597.00 EUR
(Contains
plans, balsa &
plywood formers & ribs, vac-form canopy,
aluminium landing gear support and skid protection. No
sheetform or
strip wood is included).
Please note that this plane is large. Flying it requires experience. Do not order this plane unless you have successfully built and flown similar planes. |
1001
Piirustukset
tulostettuna sisältäen osakuvat : 59.00 EUR |
|
1001
Printed
plans including part pictures : 59.00 EUR. |
|
Tekniset tiedot |
|
Technical
specifications |
Mittakaava |
1:2,78 |
Scale |
Kärkiväli | 5,5m |
Wingspan |
Pinta-ala |
166,5 dm2 |
Wing area |
Paino (prototyyppi) Joka sisältää n. 1950g nokkapainoa jonka voi ainakin osittain eliminoida jos käyttää kevyempiä rakennustekniikoita peräsinrakenteissa. |
11,9 kg |
Weight (prototype) Includes approx. 1950g of nose weight which could partly be eliminated by using lighter components in tail section. |
Kantopintakuormitus |
71 g / dm2 |
Wing loading |
Pituus |
2,3m |
Length |
Ohjauskanavien määrä |
5 min - 10 max | Nr. of channels |
Korkeusperäsin (2), sivuperäsin, siivekkeet (2), hinauskoukku, jarrut (4). Osa toiminnoista mahdollista toteuttaa Y-kaapeloinnilla ja mekaanisella toimintojen yhdistämisellä. | Elevator
(2), rudder, ailerons (2), aerotow-hook, brakes (4). Some of
functions
can be implemented using Y-cables and mechanical setups. |
|
Siipiprofiili (tyvestä kärkeen) |
HQ 3,5-14 -> HQ 3,5-12 |
Wing profile (from root to tip) |
Painopiste,
etäisyys siiven etureunasta
siiven tyvessä |
190
mm (static margin 5%) 173 mm (static margin 10%), middle of main spar 156 mm (static margin 15%) |
Center
of gravity, distance from leading
edge at wing root |
Maiden
flight,
Räyskälä Aerotow 7.5.2011 |
Kajava
@ Wredeby Aerotow 2.7.2011 |
Second
flight, Räyskälä Aerotow, 7.5.2011 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kajava
@ Model Expo
2011![]() |
Prototyypin rakennuskuvia | Pictures of prototype build | |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osa prototyypin piirustuksista | Some drawings of prototype |
|
|
HOMEPAGE |
Blog | Ordering,
FAQ,
about, ... |
|
Sailplanes |
Harakka's |
Motor
planes |
|
Collaborations |
Non-scale |
Free
flight |
(C) Copyright 2010-2017 by Iwaru Oy Y-Tunnus/ VAT.reg : 2321915-2 Lisätietoja / Contact : ![]() Site version 6.0 / 25.10.2017 www.tuootal.fi |