Alkuun Purjekoneet Harakat Moottorikoneet Tilaaminen / FAQ Blog Koneen etsin   Plane finder Blog Ordering / FAQ Motor planes Harakka's Sailplanes Home

HUOMIO!

Johtuen Suomen 1.7.2021 muuttuneesta arvonlisäverokäytännöstä EU:n alueella on tämän verkkokaupan toiminta keskeytetty toistaiseksi. Taustana se, että muuttunut käytäntö edellyttää huomattavia muutoksia verkkokaupan toimintaan. Toistaiseksi kaupan tilauspainikkeet toimivat, mutta kaikki tilaukset tullaan peruuttamaan välittömästi. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa ja toivomme, että tilanne saadaan ratkaistua mahdollisimman nopeasti.

Tämä ilmoitus koskee vain tätä verkkokauppaa, muut kanavat (hobbycenter.fi ja ilmailumuseot) toimivat itsenäisesti.

NOTE!

Finland changed 1.7.2021 legislation regarding value added tax procedures within EU market. Due these considerable changes the operation of this webshop has been put to hold pending changes to webshop. For time being the ordering functions are functional, but all orders will be cancelled immediately. We are sorry for the inconvinience caused by these legislation changes.

This note applies only to this webshop (www.iwaru.fi/..), all other channels (www.hobbycenter.fi and aviation museums) operate per their procedures.



PIK-3c Kajava

PIK-3c 'Kajava' on Olavi Roinisen johtama purjelentokonehanke, joka alkoi vuonna 1957. Pääsuunnittelijoina toimivat Olavi Roinisen ohella myös Urpo Pikkarainen ja Tuomo Tervo.

Siiven rakenteet : Normali rima-kaarirakenne, molemminpuolinen  torsiopäällystys, torsion muoto skaalassa. Rungon rakenteet : Vanerikaaret, rimarakenne, vaneriverhoilu. Kone on luonteeltaan helppo lentää, hidas ja vakaa. Ei tarkoitettu taitolentoon.


PIK-3c Kajava

PIK-3c 'Kajava' is an sailplane which was designed by Olavi Roininen. Project started 1957. Head designers were Olavi Roininen, Urpo Pikkarainen and Tuomo Tervo.

Fuselage construction : lite-ply formers, longitudial ribs, plywood outer shell. Wing construction : normal rib-struture, torsion. Plane is extremely easy, slow and stable to fly. This plane is not meant for aerobatics.

Prototyypin rakennuskertomus täällä. Prototyypin rakennus vei n. 26 päivää. Ensilentokin on suoritettu, 7.5.2011 Räyskälässä osana Räyskälä Aerotow-tilaisuutta. Ensilento sujui varsin malliikkaasti, kaksi videota alla. Osa I on lyhyeksi leikattu versio ensilennosta, osa II on pidempi versio johon on sisällytetty myös lennon aikana liidokissa kuvattua videota. Kolmas video on kuvattu Wredeby Aerotow-tilaisuudessa 3.7.2011. Prototype build log here.  Buillding it took 26 days. Photographs below are from Model Expo 2011 at Helsinki  where prototype was on display at IGG FInland stand. Maiden flight was done at Räyskälä aerotow event 7.5.2011. It went rather well. Below you will find two videos of event and one video from later events.

Onko malli liian iso makuusi? Katso täältä pienempää Kajavaa. Tai sitten  sisälennokkimallia samasta koneesta.

Katso myös valokuvagallerioita. Lisäksi löytyy värimalleja.

There is also an indoor-glider here. See also photo galleries.
Also available are colouring schemes.



Tilattavat tuotteet (kaikki hinnat sis. alv 24%), kts. tilaaminen
Products that can be ordered (all prices include VAT 24%), see ordering
100 Pakettihinta : 597.00 EUR

(Sisältää piirustukset, balsakaaret, vaneriset kaaret, alipainemuovattu kuomu, alumiiniset laskutelinetuet ja alumiinisen suksen suojuksen. Mukana ei ole levyjä ja rimoja, vain muotoonleikattuja osia)

Huomioithan sen, että tämän lennokki on iso. Sen lennättäminen vaatii merkittävää kokemusta. Älä tilaa tätä lennokkia ellet ole onnistuneesti rakentanut ja lennättänyt vastaavia koneita.


100 Package price  : 597.00 EUR

(Contains plans, balsa & plywood formers & ribs,  vac-form canopy, aluminium landing gear support and skid protection. No sheetform or strip wood is included).

Please note that this plane is large. Flying it requires experience. Do not order this plane unless you have successfully built and flown similar planes.

1001 Piirustukset tulostettuna sisältäen osakuvat : 59.00 EUR


1001 Printed plans including part pictures : 59.00 EUR.



~
Tekniset tiedot
 
Technical specifications
Mittakaava
1:2,78
Scale
Kärkiväli 5,5m
Wingspan
Pinta-ala
166,5 dm2
Wing area
Paino (prototyyppi)
Joka sisältää n. 1950g nokkapainoa jonka voi ainakin osittain eliminoida jos käyttää kevyempiä rakennustekniikoita peräsinrakenteissa.
11,9 kg
Weight (prototype)
Includes approx. 1950g of nose weight which could partly be eliminated by using lighter components in tail section.
Kantopintakuormitus
71 g / dm2
Wing loading
Pituus
2,3m
Length
Ohjauskanavien määrä
5 min - 10 max Nr. of channels
Korkeusperäsin (2), sivuperäsin, siivekkeet (2), hinauskoukku, jarrut (4). Osa toiminnoista mahdollista toteuttaa Y-kaapeloinnilla ja mekaanisella toimintojen yhdistämisellä.
Elevator (2), rudder, ailerons (2), aerotow-hook, brakes (4). Some of functions can be implemented using Y-cables and mechanical setups.
Siipiprofiili (tyvestä kärkeen)
HQ 3,5-14 -> HQ 3,5-12
Wing profile (from root to tip)
Painopiste, etäisyys siiven etureunasta siiven tyvessä
190 mm (static margin 5%)
173 mm (static margin 10%), middle of main spar
156 mm (static margin 15%)
Center of gravity, distance from leading edge at wing root


Wredeby Aerotow 3.7.2011

Maiden flight, Räyskälä Aerotow 7.5.2011
Kajava @ Wredeby Aerotow 2.7.2011
Second flight, Räyskälä Aerotow, 7.5.2011



Kajava @ Model Expo 2011

~~~
Prototyypin rakennuskuvia
Pictures of prototype build











Osa prototyypin piirustuksista
Some drawings of prototype




HOMEPAGE

Blog Ordering, FAQ, about, ...
Sailplanes
Harakka's
Motor planes
Collaborations
Non-scale
Free flight
(C) Copyright 2010-2017 by Iwaru Oy
Y-Tunnus/ VAT.reg  : 2321915-2
Lisätietoja / Contact :
Site version 6.0 / 25.10.2017
www.tuootal.fi