![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
HUOMIO!
Johtuen Suomen 1.7.2021 muuttuneesta arvonlisäverokäytännöstä EU:n alueella on tämän verkkokaupan toiminta keskeytetty toistaiseksi. Taustana se, että muuttunut käytäntö edellyttää huomattavia muutoksia verkkokaupan toimintaan. Toistaiseksi kaupan tilauspainikkeet toimivat, mutta kaikki tilaukset tullaan peruuttamaan välittömästi. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa ja toivomme, että tilanne saadaan ratkaistua mahdollisimman nopeasti.
Tämä ilmoitus koskee vain tätä verkkokauppaa, muut kanavat (hobbycenter.fi ja ilmailumuseot) toimivat itsenäisesti. NOTE!
Finland changed 1.7.2021 legislation regarding value added tax procedures within EU market. Due these considerable changes the operation of this webshop has been put to hold pending changes to webshop. For time being the ordering functions are functional, but all orders will be cancelled immediately. We are sorry for the inconvinience caused by these legislation changes.
This note applies only to this webshop (www.iwaru.fi/..), all other
channels (www.hobbycenter.fi and aviation museums) operate per their
procedures.
PIK-7 Harakka II Suomalaiset löysivät vuonna 1941
Äänislinnan kaupungista neuvostoliittolaisen
purjelentokoulun jäämistön. Sotasaaliiksi otettiin
UC-3-liitokone. Kone havaittiin monella tapaa huonoksi,
mutta sen keskeisimmät ominaisuudet, keveys ja
yksinkertaisuus innoittivat suunnittelemaan
Harakka-liitokoneen. Kone osoittautui erinomaiseksi
alkeisliitokoneeksi ja niitä rakennettiinkin sodan
loputtua 28 kpl. Tämän parannettu versio oli PIK-7 Harakka II. Sen suunnittelivat lentotekniikan diplomi-insinööreiksi opiskelevat J.Nurmi, Raimo Häkkinen ja Juhani Heinonen. Harakka-sarjaa jatkettiin vielä yhden mallin, Harakka III:n verran. Niitä valmistui vain yksi kappale. Tällä sivulla kuvattu
liidokki on semi-scale-toteutus Harakka II:sta. Katso myös valokuvagallerioita. Lisäksi vilkaise Munaharakkaa jolla saat tuunattua tästä lentävästä kangaspuusta huomattavasti hauskemman näköisen aerodynaamisen ihmeen.
|
|
PIK-7 Harakka II This plane has strange and murky history. It's origins come from World War II. Finnish forces took control of Russian occupied city of Äänislinna. And they noticed that there were an glider pilot school of sorts there. Along with some planes which were called UC-3. They were brought to Finland and put to display at victory fair. Planes were then examined and found to be inferior in many ways. But.. prior to this Finns had used Grunau 9, Wronan, Hols der Teufel etc. which were quite complicated and heavy. ... One of these UC-3's were tested and strangely enough, found to be good flier, despite of inferior build quality and several shortcomings. This UC-3 brought inspiration of building an similar type primary glider to replace Grunau's etc. Key idea was to make it extremely simple, light and easy to build in aviation clubs around Finland. So... Harakka was designed. Actually, according Jukka Raunio's book PIK-Sarjan lentokoneet (PIK-planes..) they did not even bother to make plans for prototype. Just sort of design as you build. It must be stressed that despite the inspiration aspect of UC-3 the Harakka and UC-3 were totally different planes. Key part of ideology was to build glider as light as possible. Empty weight of Harakka was only 92kg, compared to SG-38's 120kg. That leads to all kinds of benefits, like less sweat when you are hauling glider up to hill. Ok. Now prototype was built, found to be good flier (better than Grunau's & SG's). As this was simple plane approx 28 were built. It was good primary glider at the end of WWII. War ended and booming aviation
clubs needed more primary gliders. And Harakka needed
development and some upgrades. Local FAA ordered further
development from PIK. Key designers were Juhani Heinonen, J.
Nurmi and Raimo Häkkinen. New plane was called Harakka II and
given PIK-serial number of 7. Then there was further development
with Harakka III, but only one was ever built. All in all 57
Harakka's were built (or started, some were not completed). See also photo galleries. Check also Egg-Harakka which allows you to pimp this flying contraption into aerodynamical marvel.
|
RCGroupsin rakennuskertomus löytyy
viereisestä painikkeesta Vilkaise myös muita rakennuskertomuksia: - Ruotsissa www.svensktmodellflyg.se:ssä (linkki) - Suomessa suurennettu (1/3-koko) kuvat (linkki) - Belgiassa suurennettu (1/3-koko) kuvat (linkki) |
Prototype
has been completed, for build log button on left Check also other build logs: - in Sweden at www.svensktmodellflyg.se (link) - In Finland, this is enlarged to size 1/3 (link) - In Belgium, this is again enlarged to size 1/3 (link) |
|
Ladataksesi piirustukset paina vieressä olevaa
painiketta (huom päivitetty versio 11). Piirustukset ovat vapaasti ladattavissa ei-kaupallista käyttöä varten. Voit siis rakentaa niin monta konetta kuin haluat, lennättää niitä ihan miten haluat ja ihan missä haluat. Et saa ryhtyä myymään piirustuksia tai valmistamaan sarjoja piirustuksien perusteella jne. Jos haluat ryhtyä hyödyntämään näitä näitä kaupallisesti ota minuun yhteyttä, kts. sivun alareuna. Tällä piirustuksella ei ole mitään takuita mistään. Lisämateriaalia ja tarrakuvia löydät asiakasextranetistä. Pienenä lisäyksenä noihin vakavamielisiin piirustuksiin; täältä löytyy eräs hilpeä skaalauskoe. Skaalasin piirustukset sellaiseen kokoon, että (ainakin teoriassa) niistä syntyy Harakka II joka on sopivan kokoinen kahden perussiiven kanssa rakennettavaksi. Eli jos sinulla sattuisi olemaan 2x perussiipiä ja A3-tulostusmahdollisuus tulosta tästä itsellesi piirustukset vapariharakkaan. Tai sitten rc:lle, mutta menee vähän pieneksi... No joo. Jos saat jotain aikaiseksi niin lähetä minulle siitä tieto. Tätä piirustusta ei ole rakennettu. |
To download plans press button on left (note updated
version 11). This design has been released only for free, non-commercial use. That means that you can make copies of this plan for your personal use, make as many planes as you want and fly them any way you want. Enjoy! You are not allowed to start selling copies of this plan or kits based in this design and/or plan. Any commercial use, whatsoever, without Iwaru Oy's express written consent is strictly prohibited. IF you want to use this design commercially pls. contact Iwaru Oy. For contact details see bottom of this page. This design has no warranty whatsoever. It has been released as-is, and any plane based on this design/plan is on sole responsibility of builder and the pilot of plane. Further material and decals can be found at our customer extranet. |
|
|
||
Tilattavat
tuotteet
(kaikki hinnat sis. alv 24%), kts. tilaaminen. |
Products
that
can be ordered (all prices include VAT 24%), see ordering |
|
1011 Piirustukset : 39.00 EUR Sisältää kaikki kolme arkkia. (huom. sis. postimaksu kaikkialle maailmaan) |
1011 Printed plans : 39.00 EUR Containts all 3 sheets. (note! includes shipping to anywhere in the world) |
|
101 Pakettihinta : 169.00 EUR Sisältää balsa ja vaneri siipikaaret, vaneriset rungon osat ja piirustukset. Mukana myös alumiiniliuska laskutelineen suksen suojaksi. Ei sisällä rimoja, torsioita jne.. |
101 Package price : 169.00 EUR Balsa ribs for wing and plywood parts for fuselage + plywood wing ribs + printed plans. Includes also aluminium strip for landing skid protection. Does not include strips or torsion sheeting or stripwood for fuselage. |
|
|
||
Jos piirustuksista oli sinulle iloa voit tukea toimintaamme haluamallasi summalla käyttämällä viereistä Paypal-painiketta. |
|
If you found these drawings useful and you want to support our work you can do so by using paypal button left. |
Tekniset
tiedot |
Technical
specifications |
|
Mittakaava |
1:4 |
Scale |
Kärkiväli |
2,65m |
Wingspan |
Kantopinta-ala |
101,6
dm² |
Wing
area |
Paino
(prototyyppi) |
~2500g |
Weight
(prototype) |
Kantopintakuormitus |
~
25 g/dm² |
Wing
loading |
Pituus |
1,47m |
Length |
Ohjauskanavien
määrä |
3
min - 5 max |
Nr.
of
channels |
Korkeusperäsin,
sivuperäsin,
Siivekkeet (2), hinauskoukku. Osa toiminnoista mahdollista
toteuttaa Y-kaapeloinnilla ja mekaanisella toimintojen
yhdistämisellä. Hinauskoukku on tarpeen vain
lennokki-hinauksessa. |
Elevator,
rudder,
ailerons (2), aerotow-hook. Some of functions can be implemented
using Y-cables and mechanical setups. Aerotow-hook needed only
for aero-tow. |
|
Siipiprofiili |
HQ
3,0-14 |
Wing
profile |
Painopiste,
etäisyys
siiven etureunasta |
112mm
(static
margin 10%) |
Center
of
gravity, distance from leading edge |
Photo by Tommi
Oksanen (C) 2011
![]() |
![]() |
![]() Photo by Tommi Oksanen (C) 2011 |
![]() Photo by Tommi Oksanen (C) 2011 |
~
Prototyypin kuvia | Prototype pics | |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
~
HOMEPAGE |
Blog | Ordering,
FAQ,
about, ... |
|
Sailplanes |
Harakka's |
Motor
planes |
|
Collaborations |
Non-scale |
Free
flight |
(C) Copyright 2010-2017 by Iwaru Oy Y-Tunnus/ VAT.reg : 2321915-2 Lisätietoja / Contact : ![]() Site version 6.0 / 25.10.2017 www.tuootal.fi |