Alkuun Purjekoneet Harakat Moottorikoneet Tilaaminen / FAQ Blog Koneen etsin   Plane finder Blog Ordering / FAQ Motor planes Harakka's Sailplanes Home

HUOMIO!

Johtuen Suomen 1.7.2021 muuttuneesta arvonlisäverokäytännöstä EU:n alueella on tämän verkkokaupan toiminta keskeytetty toistaiseksi. Taustana se, että muuttunut käytäntö edellyttää huomattavia muutoksia verkkokaupan toimintaan. Toistaiseksi kaupan tilauspainikkeet toimivat, mutta kaikki tilaukset tullaan peruuttamaan välittömästi. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa ja toivomme, että tilanne saadaan ratkaistua mahdollisimman nopeasti.

Tämä ilmoitus koskee vain tätä verkkokauppaa, muut kanavat (hobbycenter.fi ja ilmailumuseot) toimivat itsenäisesti.

NOTE!

Finland changed 1.7.2021 legislation regarding value added tax procedures within EU market. Due these considerable changes the operation of this webshop has been put to hold pending changes to webshop. For time being the ordering functions are functional, but all orders will be cancelled immediately. We are sorry for the inconvinience caused by these legislation changes.

This note applies only to this webshop (www.iwaru.fi/..), all other channels (www.hobbycenter.fi and aviation museums) operate per their procedures.



PIK-7 Harakka II

Suomalaiset löysivät vuonna 1941 Äänislinnan kaupungista neuvostoliittolaisen purjelentokoulun jäämistön. Sotasaaliiksi otettiin UC-3-liitokone. Kone havaittiin monella tapaa huonoksi, mutta sen keskeisimmät ominaisuudet, keveys ja yksinkertaisuus innoittivat suunnittelemaan Harakka-liitokoneen. Kone osoittautui erinomaiseksi alkeisliitokoneeksi ja niitä rakennettiinkin sodan loputtua 28 kpl.

Tämän parannettu versio oli PIK-7 Harakka II. Sen suunnittelivat lentotekniikan diplomi-insinööreiksi opiskelevat J.Nurmi, Raimo Häkkinen ja Juhani Heinonen.

Harakka-sarjaa jatkettiin vielä yhden mallin, Harakka III:n verran. Niitä valmistui vain yksi kappale.

Tällä sivulla kuvattu liidokki on semi-scale-toteutus Harakka II:sta.

Katso myös valokuvagallerioita.

Lisäksi vilkaise Munaharakkaa jolla saat tuunattua tästä lentävästä kangaspuusta huomattavasti hauskemman näköisen aerodynaamisen ihmeen.




PIK-7 Harakka II

This plane has strange and murky history. It's origins come from World War II. Finnish forces took control of Russian occupied city of Äänislinna. And they noticed that there were an glider pilot school of sorts there. Along with some planes which were called UC-3. They were brought to Finland and put to display at victory fair.

Planes were then examined and found to be inferior in many ways. But.. prior to this Finns had used Grunau 9, Wronan, Hols der Teufel etc. which were quite complicated and heavy. ... One of these UC-3's were tested and strangely enough, found to be good flier, despite of inferior build quality and several shortcomings. This UC-3 brought inspiration of building an similar type primary glider to replace Grunau's etc. Key idea was to make it extremely simple, light and easy to build in aviation clubs around Finland. So... Harakka was designed. Actually, according Jukka Raunio's book PIK-Sarjan lentokoneet (PIK-planes..) they did not even bother to make plans for prototype. Just sort of design as you build.

It must be stressed that despite the inspiration aspect of UC-3 the Harakka and UC-3 were totally different planes.  Key part of ideology was to build glider as light as possible. Empty weight of Harakka was only 92kg, compared to SG-38's 120kg. That leads to all kinds of benefits, like less sweat when you are hauling glider up to hill.  Ok. Now prototype was built, found to be good flier (better than Grunau's & SG's). As this was simple plane approx 28 were built. It was good primary glider at the end of WWII.

War ended and booming aviation clubs needed more primary gliders. And Harakka needed development and some upgrades. Local FAA ordered further development from PIK. Key designers were Juhani Heinonen, J. Nurmi and Raimo Häkkinen. New plane was called Harakka II and given PIK-serial number of 7. Then there was further development with Harakka III, but only one was ever built. All in all 57 Harakka's were built (or started, some were not completed).

See also photo galleries.

Check also Egg-Harakka which allows you to pimp this flying contraption into aerodynamical marvel.


RCGroupsin rakennuskertomus löytyy viereisestä painikkeesta
Vilkaise myös muita rakennuskertomuksia:
- Ruotsissa www.svensktmodellflyg.se:ssä (linkki)
- Suomessa suurennettu (1/3-koko) kuvat (linkki)
- Belgiassa suurennettu (1/3-koko) kuvat (linkki)
Rakennuskertomus
Prototype has been completed, for build log button on left
Check also other build logs:
- in Sweden at www.svensktmodellflyg.se (link)
- In Finland, this is enlarged to size 1/3 (link)
- In Belgium, this is again enlarged to size 1/3 (link)
Ladataksesi piirustukset paina vieressä olevaa painiketta (huom päivitetty versio 11).

Piirustukset ovat vapaasti ladattavissa ei-kaupallista käyttöä varten. Voit siis rakentaa niin monta konetta kuin haluat, lennättää niitä ihan miten haluat ja ihan missä haluat.

Et saa ryhtyä myymään piirustuksia tai valmistamaan sarjoja piirustuksien perusteella jne. Jos haluat ryhtyä hyödyntämään näitä näitä kaupallisesti ota minuun yhteyttä, kts. sivun alareuna.

Tällä piirustuksella ei ole mitään takuita mistään.

Lisämateriaalia ja tarrakuvia löydät asiakasextranetistä.

Pienenä lisäyksenä noihin vakavamielisiin piirustuksiin; täältä löytyy eräs hilpeä skaalauskoe. Skaalasin piirustukset sellaiseen kokoon, että (ainakin teoriassa) niistä syntyy Harakka II joka on sopivan kokoinen kahden perussiiven kanssa rakennettavaksi.  Eli jos sinulla sattuisi olemaan 2x perussiipiä ja A3-tulostusmahdollisuus tulosta tästä itsellesi piirustukset vapariharakkaan. Tai sitten rc:lle, mutta menee vähän pieneksi... No joo. Jos saat jotain aikaiseksi niin lähetä minulle siitä tieto. Tätä piirustusta ei ole rakennettu.

Lataa ilmaiset piirustukset
Wow!!!



To download plans press button on left (note updated version 11).

This design has been released only for free, non-commercial use. That means that you can make copies of this plan for your personal use, make as many planes as you want and fly them any way you want. Enjoy!

You are not allowed to start selling copies of this plan or kits based in this design and/or plan. Any commercial use, whatsoever, without Iwaru Oy's express written consent is strictly prohibited. IF you want to use this design commercially pls. contact Iwaru Oy. For contact details see bottom of this page.

This design has no warranty whatsoever. It has been  released as-is, and any plane based on this design/plan  is on sole responsibility of builder and the pilot of plane.

Further material and decals can be found at our customer extranet.

Tilattavat tuotteet (kaikki hinnat sis. alv 24%), kts. tilaaminen.


Products that can be ordered (all prices include VAT 24%), see ordering
1011 Piirustukset : 39.00 EUR
Sisältää kaikki kolme arkkia.
(huom. sis. postimaksu kaikkialle maailmaan)
1011 Printed plans : 39.00 EUR
Containts
all 3 sheets. (note! includes shipping to anywhere in the world)
101 Pakettihinta  : 169.00 EUR
Sisältää b
alsa ja vaneri siipikaaret, vaneriset rungon osat ja piirustukset. Mukana myös alumiiniliuska laskutelineen suksen suojaksi.  Ei sisällä rimoja, torsioita jne..
101 Package price : 169.00 EUR
Balsa ribs for wing and plywood parts for fuselage + plywood wing ribs + printed plans. Includes also aluminium strip for landing skid protection. Does not include strips or torsion sheeting or stripwood for fuselage.


Jos piirustuksista oli sinulle iloa voit tukea toimintaamme haluamallasi summalla käyttämällä viereistä Paypal-painiketta.


If you found these drawings useful and you want to support our work you can do so  by using paypal button left.


Tekniset tiedot

Technical specifications
Mittakaava
1:4
Scale
Kärkiväli
2,65m
Wingspan
Kantopinta-ala
101,6 dm²
Wing area
Paino (prototyyppi)
~2500g
Weight (prototype)
Kantopintakuormitus
~ 25 g/dm²
Wing loading
Pituus
1,47m
Length
Ohjauskanavien määrä
3 min - 5 max
Nr. of channels
Korkeusperäsin, sivuperäsin, Siivekkeet (2), hinauskoukku. Osa toiminnoista mahdollista toteuttaa Y-kaapeloinnilla ja mekaanisella toimintojen yhdistämisellä. Hinauskoukku on tarpeen vain lennokki-hinauksessa.

Elevator, rudder, ailerons (2), aerotow-hook. Some of functions can be implemented using Y-cables and mechanical setups. Aerotow-hook needed only for aero-tow.
Siipiprofiili
HQ 3,0-14
Wing profile
Painopiste, etäisyys siiven etureunasta
112mm (static margin 10%)
Center of gravity, distance from leading edge

Photo by Tommi Oksanen (C) 2011



Photo by Tommi Oksanen (C) 2011

Photo by Tommi Oksanen (C) 2011

~




~
Prototyypin kuvia
Prototype pics






~



 

HOMEPAGE

Blog Ordering, FAQ, about, ...
Sailplanes
Harakka's
Motor planes
Collaborations
Non-scale
Free flight
(C) Copyright 2010-2017 by Iwaru Oy
Y-Tunnus/ VAT.reg  : 2321915-2
Lisätietoja / Contact :
Site version 6.0 / 25.10.2017
www.tuootal.fi